Notice: Function WP_Scripts::localize was called incorrectly. הפרמטר $l10n חייב להיות מערך. כדי להעביר מידע לסקריפטים, יש להשתמש בפונקציה wp_add_inline_script(). למידע נוסף כנסו לניפוי תקלות בוורדפרס. (הודעה זו נוספה בגרסה 5.7.0.) in /home/pisgabin/domains/pisga-binyamin.org.il/public_html/wp-includes/functions.php on line 5831
מסמך קהילה מקצועית לומדת - פסג"ה בנימין

מסמך קהילה מקצועית לומדת

בס"ד                                                                            14.06.18

 

מרכז פסג"ה מטה בנימין – מוביל למידה

הנושא הנבחר להעמקה: קהילה מקצועית לומדת (להלן קמ"ל)

 

מהי קהילה מקצועית לומדת?

קהילה מקצועית לומדת היא קבוצה של אנשי מקצוע הבוחנים באופן משותף את הידע והפרקטיקות שלהם ודנים בהם במטרה להשתפר מבחינה מקצועית (בירנבוים 2009)

מורים בקהילה מקצועית לומדת נפגשים בקביעות, חוקרים את הקשר בין הפרקטיקה לבין תוצרי הלמידה של תלמידיהם, מנתחים את תהליכי ההוראה והלמידה, מסיקים מסקנות ומבצעים שינויים במטרה לשפר את ההוראה שלהם ואת הלמידה של תלמידיהם.  (בלנגה לנדלר – פרדו ושחר – 2011)

 

סקירה:

מחקרים רבים מראים שקהילה מקצועית לומדת בבית הספר היא גורם מרכזי בכל תהליך של שיפור בית ספרי (Robinson,hohepa&Loyd,209) עצם מעורבותם של המורים בצורה פעילה בתהליך ההוראה היומיומי, בתוך ההקשר בו הם עוסקים נחשבת היום לדרך ההתפתחות המקצועית האפקטיבית ביותר.

 

השיפור הבית ספרי מתרחש במספר תחומים:

  1. שיפור מתמיד בידע ובמיומנויות המקצועיות של המורים ולתחושת המסוגלות שלהם להביא את תלמידיהם להישגים (שחר, 2007)
  2. שיפור בהישגי התלמידים תלמידים הלומדים בבתי ספר שבהם קהילה מקצועית לומדת עולים במידה ניכרת על הישגיהם של תלמידים בבתי ספר שבהם המורים עובדים לבד (בירנבוים 2009, McLaughlin&Talbert,200)
  3. מורים המעורבים בתהליכי התפתחות מקצועית אפקטיביים נושאים באחריות רבה יותר ללמידת התלמידים ומעבירים פחות את האחריות לגורמים השונים המטפלים בתלמיד. ככל שתחושת האחריות שלהם גדלה וככל שהם מתנסים בחוויית הצלחה של הפרקטיקות החדשות שהם רכשו ויישמו ורואים את השפעתם החיובית על תלמידיהם – הם מרגישים אפקטיביים יותר כמורים ותחושת המסוגלות שלהם עולה.

 

במבט ארוך טווח – המורה כמנחה ב'קהילת' הכיתה:

ההכרה בחשיבות הקהילה המקצועית הלומדת מסתמכת על תפיסות פדגוגיות עדכניות המתארות את הלמידה כתהליך המרחש בהקשרים חברתיים – תרבותיים.

על פי התפיסות הנ"ל למידה מתקיימת באינטראקציה בין אנשים, מתוך קשר הדוק בין למידה לפרקטיקה ומתוך שיתוף בפרקטיקה בתוך הקהילה המקצועית. תפיסה זו מתאימה גם לכיתת ילדים ומכאן שאם מורה יחווה למידה והתפתחות בצורת קהילה יקל עליו ללמד בכיתתו באותו האופן, עם התאמות ותיווך מתאים.

 

תיאור מודל העבודה בקהילה:

במסגרת הפיתוח המקצועי המוסדי והפסגתי, חלק הארי של המפגשים המורים ייפגשו במסגרת קהילה, ינהלו תרבות של שיח פדגוגי סביב נושא משותף שייבחר. השיח יהיה מבוסס על עדויות ויוביל לתובנות מקצועיות תוך חקירה של הפרקטיקה ותוצרי הלמידה.

האווירה שתיווצר בקהילה תבנה את המשך  הקשרים בין חברי הקהילה מעבר לגבולות הזמן והמקום.

 

 

תמונת עתיד:

  • המורים לא חשים בודדים בעבודתם ובאתגרים העומדים לפניהם אלא מרגישים חלק מקהילה של חברים תומכים המנהלים יחד שיח מקצועי מקדם, יחד הם רוכשים ידע חדש מתוך למידת עמיתים, מבוססת נתונים ומאששים את תובנותיהם על מחקרים.
  • המורים ינחילו את שפת הקהילות בכיתה תוך ייצור ועיצוב סביבות עבודה המתאימות לסגנון הלמידה בקהילה.

 

מטרה:

פיתוח שיח פדגוגי מתמשך ומבוסס עדויות היוצר שיפור בידע ובמיומנויות של עו"ה ומביא לשיפור בהישגי התלמידים.

משימות:

  • פיתוח קמ"ל שתפעל לאורך זמן בכל בתי הספר בהסתמך על התשתית של ה'גמישות הפדגוגית'.
  • מיסוד קמ"ל ארוכת טווח בהשתלמויות במרכז הפסג"ה
  • שילוב שיח מבוסס עדויות המוביל לתובנות מקצועיות, תוך חקירת הפרקטיקות של עו"ה בכל השתלמות במרכז הפסג"ה.
  • הטמעת כלים, שיטות ומתודות להובלת שיח חוקר פרקטקות, מיטבי.
  • שיכלול דרכי ההוראה של מורי המורים בפסג"ה לשילוב עקרונות הקמ"ל בהוראתם ובהנחייתם את ההשתלמויות.
  • פיתוח מובילי קהילות לומדות בכל בתי הספר.

 

איך נדע שהצלחנו?

יעדי תוצאה:

מורים מדווחים על שיפור והתקדמות בידע ובמיומנויות המקצועיות שלהם על סמך הנושאים שנדונו בקהילה

מורים מדווחים על שיפור בהישגי תלמידיהם כתוצאה משינוי פרקטיקות ההוראה של מורים שהשתתפו בקהילות

 

 

 

יעדי תהליך:

  • בשנת תשע"ט 30% מהשתלמויות הפסג"ה יתקיימו על פי עקרונות הקמ"ל.
  • בכל בית ספר שאותו ילווה צוות הפסג"ה בתשע"ט/ בכל שנה ?, לפחות 2 צוותים עובדים לפי חמשת הכללים הבסיסיים של 'קהילה מקצועית לומדת'.
  • צוות הפסג"ה משתלב כיועץ להטמעת עקרונות הקמ"ל ב 3 תכניות התערבות הפועלות בפסג"ה ובבתי הספר.

 

 

בבליוגרפיה:

 

סיון בוכלצב, יפה בניה, מתן ברק, עדי הרשקוביץ, דנה ודר וייס, רותם טרכטנברג,מסלטון, אדם לפסטיין, טוני מיטלמן, יואב סלמון, איתי פולקף, חמוטל פרת – הנחיית שיח פדגוגי בצוותי מורות:

 

http://www.mofet.macam.ac.il/amitim/iun/Documents/hashkafa-tools.pdf

 

 

חנה קורלנד הרץ – לזרוביץ למידה ארגונית כמנוף למימוש חזון חינוכי. http://avneyrosha.org.il/resourcecenter/Pages/89.aspx

 

יפה בניה, יגאל יעקובזון, ינון צדיק קהילה מקצועית לומדת בבית הספר:

 

http://www.avneyrosha.org.il/resourcecenter/resoursesdocs/קהילה%20מקצועית%20לומדת%20בבית%20הספר

 

נשמח לייעץ ולסייע בכל שאלה!

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם